Baza wiedzy

Nowoczesne profile w modelach szybowców RC

Bąk waży ok. 4,6 g i ma powierzchnię skrzydeł ok. 1,7 cm². Kąt natarcia wynosi około 6°. Według praw aerodynamiki, nie powinien w ogóle wznieść się w powietrze. Ale, jako że bąkowi nic na ten temat nie wiadomo, to po prostu sobie lata... Chciałbym więc podzielić się z Wami moimi doświadczeniami w doborze profili do modeli szybowców (ale nie typu latające skrzydła, bezogonowiec czy kaczka, bo takimi się nigdy nie zajmowałem, a wymagają one innych rozważań, niż szybowce o klasycznym układzie usterzenia). W różnych miejscach Internetu toczyły się już różne dyskusje na ten temat.

Definiowanie modelu szybowca. Aparatura Graupner MC-20/26/28

Współczesne aparatury do zdalnego sterowania mają sporo możliwości, ale jest to okupione skomplikowanym, rozbudowanym menu. Niestety, często jesteśmy zaniedbywani przez producentów sprzętu, którzy nie zapewniają instrukcji obsługi w języku polskim. W tekście zaprezentowałem swój sposób na wykonanie definicji modelu szybowca (bez silnika), modelu na zbocze lub klasy F3J.W kolejnych krokach opisano definicję nastaw modelu szybowca, który wyposażono w 6 serwomechanizmów. Skrzydła mają 2 lotki oraz 2 klapy. Model ma usterzenie motylkowe sterowane za pomocą dwóch niezależnych serwomechanizmów.

Definiowanie modelu motoszybowca z silnikiem elektrycznym. Aparatura Graupner MC-20/26/28

Współczesne aparatury do zdalnego sterowania mają sporo możliwości, ale jest to okupione skomplikowanym, rozbudowanym menu. Niestety, często jesteśmy zaniedbywani przez producentów sprzętu, którzy nie zapewniają instrukcji obsługi w języku polskim. W tekście zaprezentowałem swój sposób na wykonanie definicji dla motoszybowca z napędem elektrycznym. Korzystając z metody opisanej w tekście można wykonać definicję ustawień dla dowolnego modelu motoszybowca mającego napęd elektryczny, klapy i lotki, usterzenie „V” lub „T” – zawodniczego F5J lub rekreacyjnego, wykonanego z pianki.

Serwomechanizmy, część 2

W poprzedniej części artykułu poświęconego serwomechanizmom omówiono zasadę działanie serwomechanizmów, ich budowę, typy i rodzaje. Podano też podstawowe informacje odnośnie do doboru serwomechanizmów do modelu. W tej części opisano zasady montażu serwomechanizmów w modelach latających o napędzie elektrycznym. Wsród nich można wyróżnić wiele klas o różnorodnym przeznaczeniu. Są wśród nich małe i bardzo lekkie modele halowe, modele ESA, motoszybowce, modele akrobacyjne i duże makiety.

Serwomechanizmy, część I

Serwomechanizmy stanowią po odbiorniku główny element wyposażenia każdego modelu zdalnie sterowanego. Upraszczając, ich zadaniem jest zamiana sygnałów sterujących na odpowiedni ruch powierzchni sterowych, czy też innych elementów ruchomych. W modelach latających będą to lotki, klapy, hamulce, otwierane luki podwozia, samo podwozie i inne. W modelach śmigłowców serwomechanizmy odpowiadają za sterowanie głowicą i wirnikiem ogonowym. W modelach pływających uruchamiają ster, windę szotową, w samochodach układ kierowniczy itd.

Akrobacja lotnicza, część 2. Testowanie i regulowanie modelu

W części 1 pisałem o akrobacji modelami RC, opisywałem sposób wykonania podstawowych figur akrobacji lotniczej, w tym rozpoczęcie i zakończenie każdej z nich. W innym tekście opisywałem metody trymowania i regulacji modeli. Ten artykuł jest uzupełnieniem wspomnianych tekstów. Opisano w nim pewne aspekty związane z prawidłowym ustawieniem modelu poprzez procedury testu, obserwacje ich wyników oraz wprowadzenie w ustawieniach modelu adekwatnych do uzyskanych wyników, mających na celu zniwelowanie błędnego zachowania się modelu w locie.

Akrobacja lotnicza, część 1

O ile matematyka jest królową nauk, o tyle akrobacja jest jeśli nie królową, to na pewno kwintesencją latania modelami RC. Pojęcie akrobacji lotniczej nie jest przypisane tylko do modeli stricte akrobacyjnych, ale swoim zasięgiem obejmuje praktycznie wszystkie klasy latających modeli zdalnie sterowanych. Elementy akrobacji znajdujemy w klasach modeli do walki powietrznej napędzanych silnikami spalinowymi lub elektrycznymi, w modelarstwie redukcyjno - makietowym, modelach halowych, szybowców i motoszybowców, FPV oraz innych.

Dobór elektrycznego zespołu napędowego do modelu latającego

Jaki silnik wybrać do modelu, jakie śmigło zastosować dla wybranego silnika? Te pytania bardzo często pojawiają się na różnych forach internetowych traktujących o modelarstwie lotniczym. Pomimo faktu, iż niejednokrotnie odpowiedzi padają, pytania te, a raczej całe wątki poświęcone napędom, wałkowane są non stop. O ile w początkowym okresie napędów elektrycznych modeli latających istniały jedynie ogólne wytyczne, o tyle współcześnie liczba silników, śmigieł, regulatorów obrotów oraz innych dostępnych akcesoriów mogą doprowadzić do zawrotu głowy.

Rozwiązywanie problemów eksploatacyjnych z modelarskimi silnikami benzynowymi

Modelarskie silniki benzynowe są coraz chętniej stosowane w modelach. Powodem jest przede wszystkim atrakcyjna cena mieszanki paliwowej, jeśli porównać ją do ceny tej opartej na metanolu. Niektóre osoby mawiają, że modelarski silnik benzynowy, zwłaszcza dwusuw mający pojedynczy cylinder, jest nieskomplikowany w budowie i jeśli ma paliwo, iskrę i powietrze, to musi działać. Faktycznie, przeważnie tak jest, ale nie zawsze. Niekiedy pojawiają się problemy, z którym trzeba sobie poradzić, nierzadko w warunkach polowych.

Montaż modelarskiego silnika benzynowego w modelu

Małe modelarskie silniki benzynowe często są montowane na takich samych łożach, jak silniki żarowe. Modelarskie silniki benzynowe o większej pojemności - za pośrednictwem metalowych tulei dystansowych, które często producent dostarcza razem z silnikiem. W jakiej pozycji zamontować silnik? To pytanie dotyczy przede wszystkim silników jednocylindrowych. Z reguły określa to i wymusza budowa modelu. Jeżeli jednak mamy możliwość wyboru pozycji, w której zamontujemy silnik w modelu, to wybierzmy tę, w której silnik zamontujemy cylindrem w górę, ewentualnie cylindrem leżącym na boku.

Strony