Rozwiązywanie problemów eksploatacyjnych z modelarskimi silnikami benzynowymi

Modelarskie silniki benzynowe są coraz chętniej stosowane w modelach. Powodem jest przede wszystkim atrakcyjna cena mieszanki paliwowej, jeśli porównać ją do ceny tej opartej na metanolu. Niektóre osoby mawiają, że modelarski silnik benzynowy, zwłaszcza dwusuw mający pojedynczy cylinder, jest nieskomplikowany w budowie i jeśli ma paliwo, iskrę i powietrze, to musi działać. Faktycznie, przeważnie tak jest, ale nie zawsze. Niekiedy pojawiają się problemy, z którym trzeba sobie poradzić, nierzadko w warunkach polowych. Niżej publikujemy tabelę, która zawiera garść porad służących przeznaczonych zwłaszcza dla adeptów modelarstwa początkujących w tej dziedzinie. Po lewej stronie tabeli podano opis symptomu/problemu, natomiast po prawej jego możliwą i najczęstszą przyczynę.

 

L.p.

Problem

Możliwe rozwiązania

1.

Problem z ręcznym uruchomieniem silnika zamknięte ssanie i silnik nie zaciąga paliwa ze zbiornika

  1. Wyłączyć zapłon, zasłonić palcem wlot powietrza do gaźnika i wykonać kilka obrotów śmigłem obserwując przepływ paliwa w rurkach. Po zaciągnięciu paliwa załączyć zapłon i przy zamkniętym ssaniu uruchomić silnik.
  2. Jeżeli powyższa procedura powiodła się i silnik zassał paliwo dopiero po zasłonięciu palcem wlotu powietrza do gaźnika, to często powodem takiej sytuacji jest zbyt duży otwór w przepustnicy ssania – należy go zmniejszyć o połowę lub całkowicie zalutować.
  3. Sprawdzić szczelność połączeń przewodów paliwowych.
  4. Sprawdzić czy odpowietrzenie zbiornika paliwa jest drożne, a zbiornik jest skutecznie odpowietrzany.
  5. Sprawdzić, czy przewody paliwowe nie są załamane. Sprawdzić ssak wewnątrz zbiornika paliwa.

 

Silnika nie udaje się uruchomić mimo zassania paliwa do gaźnika.

  1. Sprawdzić napięcie i naładowanie akumulatora zapłonowego. Dla układów zapłonowych zasilanych napięciem z zakresu 4,8...6V wymagane napięcie wynosi od 5V do 6V. Dla układów zapłonowych 4,8V do 8,4V wymagane napięcie wynosi od 7,4V do 8,4V (akumulator LiPo, LiFe, LiIon – 2S dwie cele połączone szeregowo bez regulatora napięcia).
  2. Sprawdzić świece zapłonowe, elektrody muszą być czyste, odległość między elektrodami 0,6mm.
  3. Sprawdzić iskrę na świecy – wykręcić świecę, włożyć głęboko świecę do fajki, pokręcić śmigłem. Iskra powinna być widoczna i słyszalna.

3.

Silnik po uruchomieniu pracuje tylko na wolnych obrotach, przy otwieraniu przepustnicy gaśnie

  1. Odkręcić w gaźniku śrubę wolnych obrotów o 1/4 obrotu, uruchomić silnik i sprawdzić reakcję na otwieranie przepustnicy. Ewentualnie powtórzyć czynność.
  2. Sprawdzić, czy jest drożna rurka łącząca pompę gaźnika z ciśnieniem w karterze silnika.
  3. Sprawdzić czy odpowietrzenie zbiornika paliwa jest drożne.
  4. Sprawdzić, czy przewody paliwowe nie są załamane. Sprawdzić ssak wewnątrz zbiornika paliwa.
  5. Wyregulować gaźnik wg wytycznych opisanych w artykule Montaż modelarskiego silnika benzynowego w modelu

4.

Silnik po uruchomieniu z trudnością wchodzi na wysokie obroty

  1. Wyregulować gaźnik wg wytycznych opisanych w artykule Montaż modelarskiego silnika benzynowego w modelu

5.

Silnik po uruchomieniu pracuje niestabilnie, wpada w wibracje

  1. Silnik jest w okresie docierania – silne wibracje są w tym wypadku zjawiskiem normalnym.
  2. Sprawdzić układ zapłonowy – napięcie i poziom naładowania akumulatorów zapłonowych.
  3. Sprawdzić świecę zapłonową – ewentualnie wymienić na nową. Możliwe uszkodzenie świecy.
  4. Sprawdzić przewód wysokiego napięcia czy nie ma przetarcia oplotu stalowego.
  5. Sprawdzić wszystkie połączenia od akumulatora do przewodu zasilającego układ zapłonowy. Możliwe niestabilne połączenie (brak kontaktu w złączu itp.).

6.

W czasie lotu obserwowane są symptomy utraty zasięgu aparatury RC

  1. Sprawdzić świecę zapłonową – ewentualnie wymienić na nową. Możliwe uszkodzenie świecy. Jeżeli silnik używa świecy typu F lub A (gwint 14mm) musi ona mieć wbudowany rezystor (oznakowanie na świecy - litera R), inna świeca powoduje zakłócenia!! Tylko przy świecy CM6 (gwint 10mm) rezystor wbudowany jest w fajkę zakładaną na świecę.
  2. Sprawdzić przewód wysokiego napięcia czy nie ma przetarcia oplotu stalowego.
  3. Sprawdzić akumulator zasilający odbiornik RC – możliwe rozładowanie.
  4. Zwiększyć odległość między układem zapłonowym, a odbiornikiem. Minimalna odległość to 30 cm!
  5. Sprawdzić, czy przewody serwomechanizmów są oddzielone od WSZYSTKICH przewodów układu zapłonowego.

7.

Silnik można uruchomić tylko rozrusznikiem, pracuje przy podwyższonych obrotach (brak wolnych obrotów)

  1. Sprawdzić wszystkie uszczelki w silniku. Możliwa nieszczelność uszczelek karteru lub uszczelki pod głowicą.
  2. Możliwy zbyt duży otwór w przepustnicy ssania (problem z rozruchem).
  3. Śruba ograniczająca zamknięcie głównej przepustnicy w gaźniku wkręcona zbyt głęboko, uniemożliwia domykanie się przepustnicy-brak wolnych obrotów

8.

Silnik pracuje poprawnie na ziemi (w pełnym zakresie obrotów) gaśnie przy niskich obrotach w czasie lotu

modyfikacja gaźnika silnika

 

  1. Prawdopodobne zawirowania powietrza utrudniające prace pompy paliwowej gaźnika. Zalecana jest jego modyfikacja jak na powyższej fotografii (należy przylutować rurkę fi 4x3mm i skierować ja w okolice króćca ssącego powietrza).
  2. Należy zadbać aby strumień zaśmigłowy nie był kierowany bezpośrednio na gaźnik i króciec ssący powietrza.
  3. Należy zasłonić gaźnik tak, aby nie dostawał się na niego bezpośrednio strumień powietrza od śmigła.

9.

Silnik po kilku lotach utracił moc, spadła kompresja, nie osiąga obrotów maksymalnych

  1. Należy sprawdzić, czy silnik nie zassał przez gaźnik piasku lub innych zanieczyszczeń Możliwe zniszczenie pierścieni i porysowanie gładzi cylindrowej. Jest to typowe uszkodzenie silnika w czasie eksploatacji na pylistym lotnisku. Wskazane zabezpieczenie króćca ssącego filtrem powietrza.
  2. Sprawdzić paliwo- zbyt mała ilość oleju powodująca zacieranie się silnika .Większość producentów zaleca po dotarciu stosować olej syntetyczny w proporcji 1:40- 1:50 lub mineralny 1:25-1:35 do benzyny.
  3. Zbyt uboga mieszanka (kolor elektrod świecy jasno szary) mogła doprowadzić do początków zatarcia się silnika. Należy wyregulować gaźnik- wykręcić śrubę H o 1/4...1/2 obrotu.

10.

Odkręcający się w czasie lotów tłumik fabryczny (puszkowy)

  1. Zdemontować tłumik.
  2. Oczyścić powierzchnie przylegające z pozostałości ze starej uszczelki oraz oczyścić z oleju śruby mocujące.
  3. Dopasować (dociąć i posmarować dwustronnie smarem silikonowym)nową uszczelkę grubości 0,5 do 1,0 mm z jednego z poniższych materiałów (pracującego przy 400 stopniach Celsiusza):
    • DONIT TESNIT BA-GL, BA-F, BA-CF
    • HECKER EUROPIL 3640
    • Klingersil C-
    • FRENZELIT Novatec Premium II
    • GARLOCK IFG 5500, STEAMGARD 500/ST 706
  4. Lekko zwilżyć końcówki śrub mocujących klejem do śrub Loctite 243 odpornego na temp. do 150 C io skręcić.
  5. Po 1-2 lotach dociągnąć przy rozgrzanym silniku śruby mocujące.

11.

Szybkie uszkodzenie serwomechanizmu sterującego przepustnicą

  1. Wykonany z drutu stalowego popychacz sterujący przepustnica należy wygiąć w literę Z lub V, tak aby uzyskać możliwość amortyzacji końcowych ruchów orczyka serwa. Silnik benzynowy generuje duże drgania i przenosząca się wibracja powoduje szybkie uszkadzanie trybów i potencjometrów serwomechanizmów . Sprawdzone w praktyce stabilnie działające serwa z metalowymi trybami to: HS-625MG, HS 645MG.Bardzo ważne jest precyzyjne ustalenie długości popychacza. Istotne jest ustalenie środkowego otwarcia przepustnicy w połowie ruchu drążka gazu i położenia skrajne w sposób powodujący delikatne (ok. 1 mm) ugięcie się amortyzatora popychacza.
  2. Jeżeli brak możliwości wykonania ugięcia typu Z lub V na popychaczu należy zamontować amortyzator sprężynowy. Bezwzględnie należy zapewnić amortyzację (separację) drgań silnika w stosunku do serwomechanizmu.

12.

Luzujące się śruby trzymające śmigło

  1. Śmigła drewniane – zjawisko luzowania się śrub mocujących występuje z powodu wciskania się drewnianej obsady śmigła w piastę mocującą. Jedyną metodą jest okresowe sprawdzanie i dociąganie (z wyczuciem) śrub mocujących.
  2. Śmigła węglowe – zaleca się przyklejenie do obsady śmigła krążka  z twardej sklejki modelarskiej grubości 0,6 do 0,8 mm. Sklejka delikatnie podda się pod naciskiem śrub mocujących i ustabilizuje połączenie śrubowe.  Można także śruby mocujące delikatnie zwilżyć klejem do śrub Loctite 243.

13.

Silnik przegrzewa się

  1. Silnik jest w trakcie docierania – jest to zjawisko naturalne.
  2. Silnik dotarty-zbyt uboga mieszanka (kolor elektrod świecy jasno szary). Zjawisko bardzo niebezpieczne, może doprowadzić do zatarcia silnika. Należy wyregulować gaźnik i wzbogacić mieszankę.
  3. Silnik nadmiernie zasłonięty elementami modelu. Należy odsłonić silnik-przebudować jego obudowę lub wykonać otwory umożliwiające opływ powietrza wokół silnika.