L.p.
|
Problem
|
Możliwe rozwiązania
|
1.
|
Problem z ręcznym uruchomieniem silnika zamknięte ssanie i silnik nie zaciąga paliwa ze zbiornika
|
- Wyłączyć zapłon, zasłonić palcem wlot powietrza do gaźnika i wykonać kilka obrotów śmigłem obserwując przepływ paliwa w rurkach. Po zaciągnięciu paliwa załączyć zapłon i przy zamkniętym ssaniu uruchomić silnik.
- Jeżeli powyższa procedura powiodła się i silnik zassał paliwo dopiero po zasłonięciu palcem wlotu powietrza do gaźnika, to często powodem takiej sytuacji jest zbyt duży otwór w przepustnicy ssania – należy go zmniejszyć o połowę lub całkowicie zalutować.
- Sprawdzić szczelność połączeń przewodów paliwowych.
- Sprawdzić czy odpowietrzenie zbiornika paliwa jest drożne, a zbiornik jest skutecznie odpowietrzany.
- Sprawdzić, czy przewody paliwowe nie są załamane. Sprawdzić ssak wewnątrz zbiornika paliwa.
|
|
Silnika nie udaje się uruchomić mimo zassania paliwa do gaźnika.
|
- Sprawdzić napięcie i naładowanie akumulatora zapłonowego. Dla układów zapłonowych zasilanych napięciem z zakresu 4,8...6V wymagane napięcie wynosi od 5V do 6V. Dla układów zapłonowych 4,8V do 8,4V wymagane napięcie wynosi od 7,4V do 8,4V (akumulator LiPo, LiFe, LiIon – 2S dwie cele połączone szeregowo bez regulatora napięcia).
- Sprawdzić świece zapłonowe, elektrody muszą być czyste, odległość między elektrodami 0,6mm.
- Sprawdzić iskrę na świecy – wykręcić świecę, włożyć głęboko świecę do fajki, pokręcić śmigłem. Iskra powinna być widoczna i słyszalna.
|
3.
|
Silnik po uruchomieniu pracuje tylko na wolnych obrotach, przy otwieraniu przepustnicy gaśnie
|
- Odkręcić w gaźniku śrubę wolnych obrotów o 1/4 obrotu, uruchomić silnik i sprawdzić reakcję na otwieranie przepustnicy. Ewentualnie powtórzyć czynność.
- Sprawdzić, czy jest drożna rurka łącząca pompę gaźnika z ciśnieniem w karterze silnika.
- Sprawdzić czy odpowietrzenie zbiornika paliwa jest drożne.
- Sprawdzić, czy przewody paliwowe nie są załamane. Sprawdzić ssak wewnątrz zbiornika paliwa.
- Wyregulować gaźnik wg wytycznych opisanych w artykule Montaż modelarskiego silnika benzynowego w modelu
|
4.
|
Silnik po uruchomieniu z trudnością wchodzi na wysokie obroty
|
- Wyregulować gaźnik wg wytycznych opisanych w artykule Montaż modelarskiego silnika benzynowego w modelu
|
5.
|
Silnik po uruchomieniu pracuje niestabilnie, wpada w wibracje
|
- Silnik jest w okresie docierania – silne wibracje są w tym wypadku zjawiskiem normalnym.
- Sprawdzić układ zapłonowy – napięcie i poziom naładowania akumulatorów zapłonowych.
- Sprawdzić świecę zapłonową – ewentualnie wymienić na nową. Możliwe uszkodzenie świecy.
- Sprawdzić przewód wysokiego napięcia czy nie ma przetarcia oplotu stalowego.
- Sprawdzić wszystkie połączenia od akumulatora do przewodu zasilającego układ zapłonowy. Możliwe niestabilne połączenie (brak kontaktu w złączu itp.).
|
6.
|
W czasie lotu obserwowane są symptomy utraty zasięgu aparatury RC
|
- Sprawdzić świecę zapłonową – ewentualnie wymienić na nową. Możliwe uszkodzenie świecy. Jeżeli silnik używa świecy typu F lub A (gwint 14mm) musi ona mieć wbudowany rezystor (oznakowanie na świecy - litera R), inna świeca powoduje zakłócenia!! Tylko przy świecy CM6 (gwint 10mm) rezystor wbudowany jest w fajkę zakładaną na świecę.
- Sprawdzić przewód wysokiego napięcia czy nie ma przetarcia oplotu stalowego.
- Sprawdzić akumulator zasilający odbiornik RC – możliwe rozładowanie.
- Zwiększyć odległość między układem zapłonowym, a odbiornikiem. Minimalna odległość to 30 cm!
- Sprawdzić, czy przewody serwomechanizmów są oddzielone od WSZYSTKICH przewodów układu zapłonowego.
|
7.
|
Silnik można uruchomić tylko rozrusznikiem, pracuje przy podwyższonych obrotach (brak wolnych obrotów)
|
- Sprawdzić wszystkie uszczelki w silniku. Możliwa nieszczelność uszczelek karteru lub uszczelki pod głowicą.
- Możliwy zbyt duży otwór w przepustnicy ssania (problem z rozruchem).
- Śruba ograniczająca zamknięcie głównej przepustnicy w gaźniku wkręcona zbyt głęboko, uniemożliwia domykanie się przepustnicy-brak wolnych obrotów
|
8.
|
Silnik pracuje poprawnie na ziemi (w pełnym zakresie obrotów) gaśnie przy niskich obrotach w czasie lotu
|

- Prawdopodobne zawirowania powietrza utrudniające prace pompy paliwowej gaźnika. Zalecana jest jego modyfikacja jak na powyższej fotografii (należy przylutować rurkę fi 4x3mm i skierować ja w okolice króćca ssącego powietrza).
- Należy zadbać aby strumień zaśmigłowy nie był kierowany bezpośrednio na gaźnik i króciec ssący powietrza.
- Należy zasłonić gaźnik tak, aby nie dostawał się na niego bezpośrednio strumień powietrza od śmigła.
|
9.
|
Silnik po kilku lotach utracił moc, spadła kompresja, nie osiąga obrotów maksymalnych
|
- Należy sprawdzić, czy silnik nie zassał przez gaźnik piasku lub innych zanieczyszczeń Możliwe zniszczenie pierścieni i porysowanie gładzi cylindrowej. Jest to typowe uszkodzenie silnika w czasie eksploatacji na pylistym lotnisku. Wskazane zabezpieczenie króćca ssącego filtrem powietrza.
- Sprawdzić paliwo- zbyt mała ilość oleju powodująca zacieranie się silnika .Większość producentów zaleca po dotarciu stosować olej syntetyczny w proporcji 1:40- 1:50 lub mineralny 1:25-1:35 do benzyny.
- Zbyt uboga mieszanka (kolor elektrod świecy jasno szary) mogła doprowadzić do początków zatarcia się silnika. Należy wyregulować gaźnik- wykręcić śrubę H o 1/4...1/2 obrotu.
|
10.
|
Odkręcający się w czasie lotów tłumik fabryczny (puszkowy)
|
- Zdemontować tłumik.
- Oczyścić powierzchnie przylegające z pozostałości ze starej uszczelki oraz oczyścić z oleju śruby mocujące.
- Dopasować (dociąć i posmarować dwustronnie smarem silikonowym)nową uszczelkę grubości 0,5 do 1,0 mm z jednego z poniższych materiałów (pracującego przy 400 stopniach Celsiusza):
- DONIT TESNIT BA-GL, BA-F, BA-CF
- HECKER EUROPIL 3640
- Klingersil C-
- FRENZELIT Novatec Premium II
- GARLOCK IFG 5500, STEAMGARD 500/ST 706
- Lekko zwilżyć końcówki śrub mocujących klejem do śrub Loctite 243 odpornego na temp. do 150 C io skręcić.
- Po 1-2 lotach dociągnąć przy rozgrzanym silniku śruby mocujące.
|
11.
|
Szybkie uszkodzenie serwomechanizmu sterującego przepustnicą
|
- Wykonany z drutu stalowego popychacz sterujący przepustnica należy wygiąć w literę Z lub V, tak aby uzyskać możliwość amortyzacji końcowych ruchów orczyka serwa. Silnik benzynowy generuje duże drgania i przenosząca się wibracja powoduje szybkie uszkadzanie trybów i potencjometrów serwomechanizmów . Sprawdzone w praktyce stabilnie działające serwa z metalowymi trybami to: HS-625MG, HS 645MG.Bardzo ważne jest precyzyjne ustalenie długości popychacza. Istotne jest ustalenie środkowego otwarcia przepustnicy w połowie ruchu drążka gazu i położenia skrajne w sposób powodujący delikatne (ok. 1 mm) ugięcie się amortyzatora popychacza.
- Jeżeli brak możliwości wykonania ugięcia typu Z lub V na popychaczu należy zamontować amortyzator sprężynowy. Bezwzględnie należy zapewnić amortyzację (separację) drgań silnika w stosunku do serwomechanizmu.
|
12.
|
Luzujące się śruby trzymające śmigło
|
- Śmigła drewniane – zjawisko luzowania się śrub mocujących występuje z powodu wciskania się drewnianej obsady śmigła w piastę mocującą. Jedyną metodą jest okresowe sprawdzanie i dociąganie (z wyczuciem) śrub mocujących.
- Śmigła węglowe – zaleca się przyklejenie do obsady śmigła krążka z twardej sklejki modelarskiej grubości 0,6 do 0,8 mm. Sklejka delikatnie podda się pod naciskiem śrub mocujących i ustabilizuje połączenie śrubowe. Można także śruby mocujące delikatnie zwilżyć klejem do śrub Loctite 243.
|
13.
|
Silnik przegrzewa się
|
- Silnik jest w trakcie docierania – jest to zjawisko naturalne.
- Silnik dotarty-zbyt uboga mieszanka (kolor elektrod świecy jasno szary). Zjawisko bardzo niebezpieczne, może doprowadzić do zatarcia silnika. Należy wyregulować gaźnik i wzbogacić mieszankę.
- Silnik nadmiernie zasłonięty elementami modelu. Należy odsłonić silnik-przebudować jego obudowę lub wykonać otwory umożliwiające opływ powietrza wokół silnika.
|